Een motorsporticoon die grotendeels de basis was voor het succes van BMW’s M-divisie zoals we die nu kennen. Voor velen toen de poster aan de muur, nu in hoogwaardig gerestaureerde staat beschikbaar vanuit een verzameling.
De auto verkeert in bijna nieuwstaat en beschikt over mooie opties, waaronder het schuif-/kanteldak, 16 inch BBS-velgen, zwart lederen Recaro interieur, boordcomputer, elektrische raambediening, BMW Bavaria audiosysteem, gave én handige Alpina DGA, startonderbreker, etc. etc.
De eerste BMW M3 maakte zijn opwachting in 1986. Het was een door BMW M ontwikkelde straatversie op basis van de E30 3-serie voor de toerwagenkampioenschappen.
De spoorbreedte van de tweedeurs sedan werd vergroot en de spatborden uitgebouwd. Daarnaast kreeg hij spoilers aan de voor- en achterkant -in dit geval de Sport Evo-variant- en zelfs de hoek van de C-stijl en de achterruit werden aangepast. Ook kreeg hij een dikkere achterkant. Daardoor zakte de cW-waarde van 0.38 naar 0,33. Onder de motorkap huisde een speciale 2,3-liter DOHC viercilinder lijnmotor met een maximumvermogen van 200 pk zonder katalysator en een maximumkoppel van 229 Nm. Hedendaags waarden voor de gemiddelde forenzenauto, in de E30 M3 genoeg voor een haast perfect gebalanceerde rijervaring.
In 1987 werd de raceversie geïntroduceerd, die in de Deutsche Tourenwagen Masters heerste met vijf zeges in tien races. De auto werd wereldwijd een grote naam in de autosport en het homologatiemodel werd verder verfijnd.
Dit exemplaar biedt een haast unieke lage kilometrage, enkele modificaties en komt met twee sleutels, BMW-dealer gestempeld onderhoudsboekje, zéér uitgebreide restauratiedocumentatie en geldige APK.
Prijs: €VERKOCHT
Nieuwprijs: ca. €59.000
BMW M3
Carrosserie: Sedan
Aantal deuren: 2
Eerste uitlevering: April 1987
Tellerstand: 91.000 km
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Benzine
Vermogen: 200 pk
Exterieur: Wit
Interieur: Zwart
Prijs: € VERKOCHT